5 december 2011

Bullbak

Rusade genom stormarknaden, in på Ikea och hem fort som möjligt. Hela dagen har jag längtat efter att få påbörja lussebullebaket. Känna doften och till sist få njuta av en härlig ljummen bulle och ett glas mjölk. Hem kom jag, med andan i halsen och upptäckte till min förskräckelse. Ett paket jäst, hallå! Jag hade glömt ett i affären. Tusan också. Suck och stön. Pallrade mig in till grannen och förklarade. Tur hade jag för bästaste grannen hade självklart ett paket avsett för mig. Hihi, tack för att ni räddade min kväll. Nu är dom klara. Stora och små. Gula. Doftar underbart. De små är gjorda till maken som inte är lika förtjust i de gula bullarna som jag. Äter gör han nog mest för att det är jag som bakat. Tacksam är jag i alla fall. Kommer ni ihåg att man alltid fick mindre roliga mjuka paket av farmor och mormor när man var yngre? Handdukar, grytlappar, you name it! Idag är de broderade bakdukarna ett kärt minne av en underbar mormor. Varje duk är kantboderad i olika färger och i ena hörnet en symbol i samma färg. En kringla, en gryta, ett hjärta ja allt är gjort med kärlek. Säkert visste hon när hon knåpade ihop dukarna att jag en gång skulle älska dom. Kvällens besök på Ikea resulterade i en mängd vita hyacinter. Blev så inspirerad efter gårdagens inlägg att jag inte kunde låta bli. Ikväll är jag matt efter bullbak, men imorgon mina vänner då är det dags! Finfin julinspirerad bild från Livet Hemma, fotograf Nina Broberg. Doften av apelsin och nejlika är precis som saffransbullsbak ett måste inför julen.

Nu äntligen känner jag att julen är på väg
och att min julfeeling är på plats.
Trevlig måndag på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stora som små kommentarer är uppskattade. Blir glad varje gång, tack ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...