8 oktober 2011

Fyra krogar

Har ni vägarna förbi Växjö och magen börjar kurra måste jag rekommendera relativt nya matstället Fyra krogar vid sjön. Stans bästa mat om ni frågar mig. Lammytterfilé, klyftpotatis, coleslaw och aioli. Till efterrätt chokladfondant med hallonsorbet och jordgubbar. Ett glas rött och maten var fulländad. Detta var dagens sena lunch och den var himmelskt mumsig. Så lägg Fyra krogar på minnet! Häromkvällen fick jag muffinsabstinens och igår bakades det för fullt. Bakom receptet stod självklart fröken Leila. Missminner jag mig inte står det ett par kvar i köket som jag ska mumsa i mig lite senare ♥

Classic cupcakes 12st
3 ägg
2½dl strösocker
1tsk vaniljsocker
100g smör
1dl mjölk
3½dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av citron

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt
3. Smölt smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten
5. Blanda i rivet skal och saft av en citron
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna

Creme cheese frosting
60g mjukt smör
5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1msk färskpressad citronsaft
100g philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt
2. Dela upp frostingen och färga den i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit
3. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor

Cupcakesen blev supergoda. Istället för att breda frostingen använde jag sprits. Gick lika bra det!

Måste bara passa på att visa mitt Hérmes-inspirerade armband i rosa och guld som inhandlades häromdagen. Ångrade att jag inte köpte fler i andra färger. Blir absolut en runda till Lindex på måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stora som små kommentarer är uppskattade. Blir glad varje gång, tack ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...