23 november 2009

Alvar Aalto...

...en av mina favoritdesigners är Alvar Aalto. Född i Kuortane, Finland, i slutet av 1800-talet. Hans intresse för inredning och design fanns tidigt och 1916 utbildade Alvar sig till arkitekt.
Till en början var Alvar nyklassicist med gick tidigt över till det funktionalistiska.
Savoy-vasen, 1936, är kanske den skapelse vi förknippar Alvar Aalto mest med. Jag har den själv i många storlekar i klarglas. Man kan använda dom till mycket. Som skål till flingsalt i köket, som orkidekruka eller som prydnad. Men vackrast är den nog med ett fång med tulpaner i. Vilken funktion har er Savoy-vas?

På min önskelista inför jul står en Savoy-vas i vitt och vedkorgen/tidningstället Kanto, även det i vitt, så klart. Hoppas nu tomten tycker att jag har varit riktigt snäll! Min lista är lång:)


bilder:www.aalto.com

Trevlig kväll

1 kommentar:

  1. Fina saker du önskar dig.Min lista är med jätte lång..hihi

    kram

    SvaraRadera

Stora som små kommentarer är uppskattade. Blir glad varje gång, tack ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...