11 september 2012

DIY tygvimplar

Sötaste lille E fick för ett tag sen några färgglada tygvimplar att hänga på sin vägg i sitt alldeles egna rum. Hans snälla ingifta faster (jag) hade knåpat och pysslat några kvällar och resultatet blev förvånansvärt bra. Tänkte dela med mig hur jag lyckades leta fram min dammiga symaskin och förvandla en tyghög till finfina vimplar.
En triangelmall klippt i vanligt skrivarpapper, sax, nålar och tyg. Jag valde tyger från Ikea i lite kraftigare bomull i mixade mönster och färg. Endast fantasin stoppar dig!
Vik tyget dubbelt och nåla fast mallen och klipp. Genom att vika tyget dubbelt får du triangelpar som passar ihop exakt. Klipp så många triangelpar som du känner att du behöver. Jag klippte ett tjugotal. Tålamod. Efter att klippningen är klar, vänd triangelparen så att de ligger med avigsidan utåt och raksömma triangelns två långsidor. Vänd sedan trianglarna så att rätsidan kommer fram. Stryk om det behövs.
För att fästa samman alla använde jag ett rött kantband med bredd ca 2 centimeter. Placera ut vimplarna med det avstånd du önskar och vik och nåla sedan fast kantbandet i ovankant av triangeln. Den sidan som inte raksömmats döljs av kantbandet. För att göra det lite enklare kan man vika kantbandet på mitten och stryka innan. Efter lite pill, suckar och raksöm är mästerverket klart. Det enda man kan göra nu är att hålla tummarna för att mottagaren uppskattar presenten. Upp på väggen har den kommit i alla fall, så jag tror att lille E är nöjd.

1 kommentar:

  1. Han är super nöjd åh hans mamma oxå. Kram bästa Anna

    SvaraRadera

Stora som små kommentarer är uppskattade. Blir glad varje gång, tack ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...